A fejlécet köszönöm szépen Nikola G.-nek!

2014. január 10., péntek

Stephen Chbosky: Egy különc srác feljegyzései / könyvkritika #2 /

Molyos értékelésem: [KATT]

Tavaly nyáron az egyik barátnőmmel a könyvtárból sétáltunk kifelé, mikor felkerült szóba Logan Lerman, mint színész. A filmjeiről beszélgettünk, és kilyukadtunk az "Egy különc srác feljegyzései" c. alkotásánál. Akkor még nem láttam, de tervben volt, hogy megnézem. Barátnőm lelkesen mesélte, hogy neki meg van a könyv is, és nagyon szívesen kölcsönadja. Így került kezembe ez a megrázó történet.

Tartalom:
Az „Egy különc srác feljegyzései” című könyv elbeszélője egy tizenöt éves középiskolás srác, Charlie. Furcsának és magányosnak érzi magát, mintha a pálya széléről, kívülállóként figyelné a körülötte zajló eseményeket. Egy nap elhatározza, hogy leveleket ír egy ismeretlennek, aki akár a barátja is lehetne. Ezekből a levelekből aztán szép lassan – olykor mulatságosan, olykor meghatóan – egy cseppet sem átlagos tinédzsert ismerhetünk meg. Charlie kétségbeesett erőfeszítéssel próbálja élni a saját életét, miközben menekül is előle, és ez a kettősség különleges, járatlan utak bejárására kényszeríti: családi drámák sora, új barátok, az első randevú, szexualitás, drogok… Chbosky regénye a lélek legmélyebb rezdüléseit tükrözi, miközben felidézi az olvasóban a felnőtté válás nehéz, semmi mással össze nem hasonlítható éveit.
A kötet megjelenése óta több mint 1 000 000 példányban kelt el és hatalmas vitákat gerjesztett, miközben a tinédzserek megkerülhetetlen kultuszregényévé vált világszerte. Ellentmondásos módon egyszerre tiltott könyv és kötelező olvasmány az amerikai középiskolákban. Ez a regény ugyanazt jelenti a 21. századi tinédzsereknek, mint amit a „Zabhegyező” jelentett a szüleik generációinak.
Eredeti cím: The Perks of Being a Wallflower
Oldalszám: 240
Kiadó: Alexandra

Borító:
Rossz már nem lehet, mivel rajta van kettő, álalam nagyon szívlelt színész: Emma Watson és Logan Lerman. Ha nem ismerném őket is felfigyelnék a könyv stílusára. A zöld szín egyik legszebb árnyalatában pompázik a kötet, kellemes érzés ránézni. Eleinte kicsit üresnek találtam, de amint a történet végére értem, már semmit nem hiányoltam róla. Egyszerű, és nagyszerű.
Tehát az "Egy különc srác feljegyzései" borító nálam egy 10/9. 

A sztori:
Különleges volt a köny stílusa, nem az eddig megszokott módon íródott. 
Ettől függetlenül hamar hozzá tudtam szokni a levelekhez, és az igazság az hogy a végére biggyesztett "Szeretettel ölellek, Charlie" mindig annyira jól esett a lelkemnek. Tudtam, hogy ez a fiú nem létezik, mégis sajnáltam. Vele szenvedtem, örültem, éltem a minden napjait. Segíteni akartam neki, de többet nem tehettem, minthogy elolvastam az egész történetét. Igazán megrázott. Azt hiszem ennek a könyvnek köszönhetem, hogy a felfogásom egy kicsit jobb irányba terelődött. Beleéltem magam, s ennek következtében minden érzés belém költözött, és akkor sem hagytak békén, miután az utolsó oldalt is elolvastam. Nem kaptam Happy End-et, pedig a szívem mélyén számítottam rá. Még napokig Charlie körül forgott minden gondolatom: teljesen a könyv rabja lettem.
Egyetlen egy dolog maradt homályos előttem, méghozzá a Helen nénihez köthető rossz emlékek. A film sem segített nekem abban, hogy megértsem, kérdőjel maradt bennem. Helen néni mit tett Charlie-val, ami annyira rossz? Ha valaki tudja rá a választ, szépen kérem írja meg nekem, mert erre saját magamtól nem sikerült rájönnöm. Lehet az én hibám, vagy csak nem figyeltem eléggé. Ez az egy negatív élményem van a kötettel kapcsolatban, a többi mind pozitív.

Szereplők:
!!!
Charlie: Érdekes fiú. A korához képest nagyon érett gondolatai vannak, és egyáltalán nem úgy viselkedik, mint a korabeli srácok. Olvas, ír, visszahúzódó, szerény és furcsa. Voltak részek, melyeknél nem értettem meg a gondolatmenetét, és többször is át kellett olvasnom, mire felfogtam. Ezt leszámítva, nagyon megkedveltem Őt. Hiába különc, furcsa, és nem a "tömeggyártású cikk", őszinte és mély érzései vannak.
Patrick: Ő megosztó személyiség volt számomra. Mássága nem minden helyzetben zavart, néhol mégsem tartottam helyén valónak. Vicces, igaz barát, és szerethető. Akkor is ott volt a mi kis főszereplőnknek, mikor mindenki más hátat fordított neki.
Sam: Szerettem ezt a lányt. Nem utasította vissza bunkó módjára Charlie-t, pedig a helyében a lányok 90%-a biztos azt tette volna. Kedvesen fogadta a fiú közeledését, barátja maradt a viszonzatlan érzések ellenére is.

Kinek ajánlom:
Mindenkinek, kivétel, a gyenge idegzetű embereknek. Azon olvasók, akik nem bírják elviselni mások szenvedését, és ki vannak éhezve a Happy End-re, keressenek más olvasmányt, mert ez a könyv nem fog a kedvükben járni.

Pontozás:
10/8,5 - Maradtak bennem kérdések, nem lehettem felhőtlenül boldog az olvasása után sem, elég szépen meggyepálta a lelki világomat. Ettől függetlenül nagyon örülök, hogy rátaláltam, mert mint említettem, határozottan jobb ember lettem tőle. Köszönöm, Charlie!

Best of Egy különc srác feljegyzései:
!!!
1.)
 " Nem üldögélhetsz tétlenül, nem helyezheted mások életét a sajátod elé, és nem gondolhatod, hogy ez a szeretet. Cselekedned kell. "
2.)
 " Én személy szerint remélem, hogy a bátyám úgy tölti a főiskolán az idejét, mint ahogy a filmekben mutatják. Nem azokra a filmekre gondolok, ahol a diákszövetség hatalmas bulit rendez. Inkább olyanokra, amikben egy fiú találkozik egy okos lánnyal, aki rengeteg pulóvert visel, és a kakaó a kedvence. Könyvekről meg problémákról beszélgetnek, és csókolóznak az esőben. Szerintem valami ilyesmi igazán jót tenne a bátyámnak, főleg akkor, ha a lány szebb az átlagosnál. Azt hiszem, az ilyen lányok a legjobbak. "
3.)
" Annyira szeretem anyát! Nem érdekel, hogy nyálasan hangzik. A következő születésnapomon szerintem én fogok ajándékot venni neki. Szerintem ez lenne a jó szokás. A gyerek kapjon mindenkitől ajándékot, de az anyukáját ő lepje meg ajándékkal, mert az anyukája is ott volt, amikor megszületett. Ez szerintem nagyon szép dolog lenne. "
4.)
 " Fantasztikusan érzem magam a bőrömben! Tényleg. Ha majd borzalmas hetem lesz, emlékeznem kell erre az érzésre. "
5.)
" …a dolgok változnak. A barátok eltűnnek. Az élet pedig senkire sem vár. "

xx, Tadrihh1Dlove


1 megjegyzés:

  1. Tudom már sok év telt el a kritika írása óta. Mégis megírom, hátha van még, akinek gondot okozott a történet. Én inkább nagyobbaknak ajánlom egyébként a könyvet, legalább 16 felett. Talán emiatt sem értetted meg a megrázó részeket és maradtak benned kérdések. Túl korán olvastad.

    SPOILER

    Helen néni szexuálisan bántalmazta a főszereplőt. Ez volt Charlie traumája. Nagyon óvatosan van leírva a történetben, talán pont azért, hogy csak az idősebbek érthessék meg és ne okozzon túl nagy sérülést lelkileg a fiatalabb olvasóknak.

    VálaszTörlés